Wereldwijd wordt de sierteeltsector keihard getroffen door de uitbraak van het coronavirus. Bloemen en planten belanden in de container en het is moeilijk om aan materialen te komen voor de productie. Daarnaast is het lastig om bloemen en planten die zijn verkocht bij de klant te krijgen. Soms zijn er ook lichtpuntjes: in sommige landen slaan mensen de handen ineen om de sector te helpen. Onze coördinatoren in het buitenland vertellen over de situatie in hun regio.
Vivian Pellens – Duitsland
Bedrijven in de sierteeltsector hebben moeite met het verkopen van hun producten. Aangezien we in Duitsland federale staten hebben en elke staat zelf kan beslissen over richtlijnen, verschilt de situatie binnen het land. Sommige federale staten hebben bloemenwinkels en zelfs de doe-het-zelf winkels gesloten, terwijl in andere staten de bloemenwinkels gesloten zijn en de doe-het-zelf winkels open. Dat leverde onenigheid op, want kwekers die slechts een paar kilometer van elkaar verwijderd zijn, maar wel in verschillende deelstaten gevestigd zijn, hebben te maken met verschillende regels. Al met al verliest de sector veel geld. Eigenaren en arbeiders maken zich grote zorgen, velen staan op het punt van faillissement. Terwijl andere sectoren financiële hulp van de overheid kunnen aanvragen, kunnen veel kwekers dat niet omdat de eisen niet aansluiten bij hun situatie. We hopen dat de overheid de tijd vindt om de eisen aan te passen op de verschillende bedrijven en dat de winkels na Pasen opengaan.”
“Bedrijven in de sierteelt proberen ondertussen nieuwe manieren te vinden om hun producten te verkopen. Velen zijn gestart met directe contactloze verkoop op bijvoorbeeld hun parkeerterrein. Het werkt goed, ook dankzij het mooie weer. We merken ook dat mensen bedrijven in hun buurt willen helpen. Sommige kwekers hebben ook webwinkels geopend, maar dat is natuurlijk alleen zinvol voor speciale soorten, niet voor massaproductie. Velen in de groene sector maken gebruik van sociale media om mensen bewust te maken van de situatie en de Duitse tuindersverenigingen zijn druk bezig persberichten te verspreiden. Veel bedrijven gebruiken zelf ook Facebook en YouTube. Een uitzendbureau voor ‘groene banen’ is een Facebook-groep gestart, genaamd ‘Steun uw tuinman en de tuinsector in tijden van corona’, waar kwekers hun ideeën kunnen delen en online winkels kunnen promoten.”
Antonio Fracassi – Italië
“Als je het over de Italiaanse situatie hebt wat betreft corona, dan zijn wij vooral bezig met het verminderen van sociaal contact. Alleen essentiële activiteiten zijn toegestaan onder bepaalde voorwaarden. De sierteeltsector heeft extreem te lijden onder de exportbeperkingen en leveringen worden geannuleerd. Het slechtst gaat het met de seizoensplanten waarvan het overgrote deel wordt vernietigd. De Italiaanse regering heeft extreme maatregelen genomen om de verliezen te herstellen, maar de tijd moet uitwijzen in hoeverre het genoeg is voor kwekers om de crisis te overleven.”
“Om de sierteeltsector in Italië te helpen, ben ik betrokken bij een wetenschappelijk project. Dit project heet als doel wetenschappelijk bewijs te verzamelen over de positieve invloed van bloemen en planten op mensen, vooral nu velen thuiszitten. Op die manier proberen we de overheid ervan te overtuigen de tuincentra en doe-het-zelfzaken te heropenen. De gemoedstoestand in Italië is vreemd, maar de wil om te overleven is sterker!”
Hanim Dur -Turkije
“Het coronavirus heeft nu een directe impact op de tuinbouwsector in Turkije. Helaas viel de crisis samen met de piekverkoopperiode van bloemen. We horen van onze klanten dat de meeste bestellingen al zijn geannuleerd of worden geannuleerd (zelfs als bestellingen al zijn verzonden). Ondertussen doen kwekers en exporteurs hun uiterste best om de handel in stand te houden, die ook moeilijkheden ondervond als gevolg van de quarantaineprocedures en het sluiten van grenzen in het buitenland. Tegenwoordig is de kwaliteit van bloemen het hoogst, maar door geannuleerde bestellingen oogsten kwekers in een langzamer tempo en bewaren ze zo lang mogelijk in koele kamers, waarbij ze zelfs een grote hoeveelheid bloemen vernietigen in de hoop dat de omstandigheden zullen terugkeren naar normaal. De productie gaat verder met aanpassingen in arbeidsomstandigheden. Op de binnenlandse markt zijn bloemisten meestal gesloten en supermarkten vallen niet binnen de afzetkanalen, omdat ze prioriteit geven aan de verkoop van groente en fruit.”
René Rombouts – Spanje en Portugal
“De situatie in Spanje en Portugal is vergelijkbaar met Italië, vooral Spanje is in grote crisis. Spanjaarden en Portugezen moeten zo veel mogelijk thuiswerken en dat op het moment dat ze juist geld verdienen: het voorjaar. Ik heb een aantal bedrijven gebeld en ik merk dat de situatie ernstig is: vrachtwagens keren terug inclusief de producten die zij zouden moeten leveren, exportorders worden geannuleerd en de lokale verkoop is tot stilstand gekomen. Kwekers gooien hun producten in de container aan de ene kant van de kas en planten weer voor het volgende seizoen aan de andere kant van de kas. Zonder inkomsten vereist dat een grote financiële buffer, die niet iedereen heeft. Wat ik heel mooi vind, is dat het Spaanse bedrijf Floramedia een campagne is gestart op social media: #AhoraFloresyPlantas. Dit betekent #nowFlowersandPlants. Ze proberen zo de verkoop van bloemen en planten te stimuleren. Ook MPS steunt de campagne.”
Leen Klaassen – Zuid-Amerika, Ecuador
“De sierteeltsector in Ecuador is geheel tot stilstand gekomen door de coronacrisis. Veel bloemen uit deze regio worden geëxporteerd en dat is nu niet meer mogelijk, want alle vliegtuigen staan aan de grond. Ook via zee wordt niet geëxporteerd en het is niet mogelijk om aan materialen te komen die nodig zijn voor de productie. Tussen de provincies wordt er ook niet veel vervoerd. Naar verwachting heeft dit tot gevolg dat producten schaars en duur worden. Deze situatie duurt nog in ieder geval twee weken, dan beoordeelt de Ecuadoraanse regering de situatie opnieuw.”
John McCaslin – De Verenigde Staten
“In de Verenigde Staten wordt dit een kritieke week. De meeste Amerikanen houden zich aan de gezondheidsrichtlijnen: ze blijven thuis en houden afstand. De grote winkels zijn nog open, omdat zij als ‘essentieel’ zijn bestempeld. Zij komen de contracten na die ze hebben met de grootste kwekers en bevoorraden de grote tuincentra. Voor kleinere bedrijven is de situatie uitdagender. Wel heeft de Amerikaanse overheid besloten kleine leningen uit te geven aan kwekers. Deze leningen helpen, denk ik, op de korte termijn. De toekomst is onzeker, maar wij blijven optimistisch.”
Marie-Françoise Petitjean – Frankrijk
“De situatie in Frankrijk is moeilijk, vooral voor de eenjarige planten- en snijbloemenkwekers, die tussen maart en mei het grootste deel van hun omzet behalen. Andere kwekerijen hebben ook een verkoopprobleem, maar ze kunnen de planten in ieder geval terug knippen en hoeven niet alles weg te gooien. Aan de kant van de handel zijn bloemisten en andere zaken die aan de consument verkopen gesloten. Zij verkopen alleen door middel van bestelling, met bezorging of afhalen. Veel kwekers verkopen nu zelf direct aan de consument. Tuincentra die dierenvoeding en eetbare planten verkopen, zoals keukenplanten en kruiden, mogen openblijven. Dus sommige bestellingen bereiken de winkels wel. Er moet nog worden bekeken hoeveel dit opbrengt, want de opkomst onder consumenten blijft laag. Voor sommige kwekers is het gebrek aan arbeidskrachten ook een probleem: werknemers zijn thuis vanwege ziekte, om voor hun kinderen te zorgen of omdat ze bang zijn en liever thuisblijven.”
“Gisterenavond kondigde president Macron aan dat de lockdown tot 11 mei duurt. Hoewel banken en bedrijven veel overheidsgeld ter beschikking hebben gesteld om de grote omzetdaling te helpen overwinnen, verwachten we dat veel bedrijven failliet gaan. De interprofessionele handelsorganisatie VAL’HOR heeft een webapp ontwikkeld om kwekers te identificeren die bloemen en planten aan consumenten verkopen. Ze hebben ook de internationale brief aan de Europese Commissie ondertekend voor het aanvragen van een groot noodfonds.”
Marie-Laure Doyen – Oost-Afrika, Kenia
“De export van snijbloemen is ruim 35 procent minder van wat je normaal rond deze tijd verwacht. Dit komt voornamelijk doordat de export naar Europa is gezakt tot bijna nul. Kwekers worden dus hard geraakt. Ondanks het gebrek aan verkoop moeten kwekers de bloemen nog steeds water geven, bemesten en verzorgen, anders gaat de plant achteruit en produceert deze geen bloemen in de toekomst. Er is ook goed nieuws: in Kenia is afgelopen week een campagne gestart door de Kenya Private Sector Alliance (KEPSA), genaamd ‘Flowers of Hope’. Om de sector te ondersteunen wil deze organisatie Keniaanse bloemen gebruiken als symbool voor solidariteit en mededogen. Bovendien hopen zij zo de banen van duizenden medewerkers en kwekers te redden. Bloemen worden verdeeld over ziekenhuizen en andere instituties. Mensen die bloemen ontvangen worden opgeroepen om een foto van zichzelf te plaatsen met #FlowersofHope.”
Esteban Diaz – Midden-Amerika
“Zoals bekend zijn de grenzen gesloten, dus proberen kwekers zich zoveel mogelijk te positioneren op de lokale markt. De uitdaging is dat de lokale markt niet groot is. Kwekers hopen op verandering van de situatie omdat ze afhankelijk zijn van export naar de Europese markt.”