De vernieuwde verbruiksregistratie is gisteren tijdens het klantenpanel gepresenteerd aan een aantal klanten die reeds deelnemen aan MPS-ABC. Kees van Egmond, Bianca Groen, Karin Ammerlaan en Rob Wubben hebben als eerste de nieuwe registratieomgeving getest. De vier gaven hun feedback zodat de registratieomgeving verder kan worden verbeterd. Bianca Groen van Triflor zegt: “Ik ben positief over de nieuwe omgeving, hij is een stuk gebruiksvriendelijker.”

Area Manager Raymond Scheepens begeleidt Bianca Groen van Triflor door de vernieuwde registratieomgeving van MPS-ABC.

De vernieuwde registratieomgeving kan worden ingericht naar ieders behoefte. Voorafgaand aan het registeren vult de klant een vragenlijst in met voorkeuren op basis waarvan de omgeving wordt ingericht. Martine Holtkamp, Programma Manager bij MPS, vertelt aan de deelnemers van het klantenpanel: “Op basis van de antwoorden worden bepaalde niet verplichte velden weggelaten. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat een bedrijf geen energie verbruikt. Wanneer dit bij de vragenlijst wordt aangegeven, wordt energie weggelaten in het menu en is dit dus niet meer zichtbaar.”

Stuk makkelijker
Na een korte introductie krijgen de vier deelnemers de opdracht een teeltplan aan te maken. Terwijl Rob Wubben van kwekerij Elstgeest zijn gewassen aanmaakt en naar de juiste plek in het teeltplan sleept vertelt hij: “Het maken van het teeltplan is een stuk makkelijker, in de oude omgeving vond ik dit een hele zoektocht. Maar met mijn grote aantal potplanten blijft het toch wel een klus, ik ga alvast nadenken over hoe ik het teeltplan in de nieuwe omgeving zo goed mogelijk kan inrichten.”

Na het aanmaken van het teeltplan konden de vier hun water- en energiemeters aanmaken en beginnen met het registreren van het verbruik. Hierbij kwamen een aantal opmerkingen naar voren. “Over het algemeen gaat het invoeren gemakkelijk, maar ik denk dat het goed is om aan te geven welke velden verplicht zijn,” zegt Karin Ammerlaan van Ovata. “Ook is het fijn als de knop waarmee je verbruik opslaat onderaan komt te staan in plaats van boven zodat je minder hoeft te zoeken.” Van Egmond beaamt dit. “Ik vind wel dat je soms veel moet scrollen en met de muis moet werken. Verder word ik wel enthousiast van dit soort systemen.”

Het is fijn dat je velden uit- en aan kan zetten zodat je het voor jezelf zo overzichtelijk mogelijk houdt
– Rob Wubben, Elstgeest Potplanten

Overzichtelijk
Na het invullen van het verbruik worden de gegevens voor de vorm verstuurd en blikken de deelnemers terug. “Het invoeren gaat gemakkelijker en het is fijn dat je velden uit- en aan kan zetten zodat je het voor jezelf zo overzichtelijk mogelijk houdt,” zegt Wubben. Groen is het hiermee eens. “Hier en daar missen wat dingetjes, maar  ik ben positief over de nieuwe omgeving, hij is een stuk gebruiksvriendelijker.” Holtkamp neemt het woord weer en sluit de bijeenkomst af. “We gaan met jullie opmerkingen aan de slag en proberen de belangrijkste zaken aan te passen voor de introductie van het nieuwe systeem eind maart. Andere opmerkingen worden in een latere versie verwerkt welke eind dit jaar beschikbaar is.”

Eind deze maand start MPS met het gefaseerd overzetten van MPS-ABC-deelnemers. Rond oktober moeten alle klanten overgezet zijn naar het nieuwe systeem. Klanten ontvangen een maand van tevoren een e-mail met een informatiepakket wanneer zij aan de beurt zijn.